Superba coasta a Turciei, Antalya este un potpuriu de mici statiuni de vacante estivale, ce formeaza o a doua destinatie de vacanta a Turciei, dupa Istanbul.
Cu toate acestea, anul 2020 a pus sub semnul intrebarii o intreaga industrie mondiala, cea a calatoriilor.
2020. Agonie si extaz in turism
Dupa un start fulminant cu vanzari record, 15 martie 2020 este data la care turismul, se pare ca s-a o oprit in loc. Peste 85 % din tarile planetei sufera de pe urma infectiilor cu coronavirusul SARS-CoV-2. Hotelurile se inchid unul dupa altul. Avioanele aterizeaza fortat, find obligate sa ramana la sol pentru o perioada nedeeterminata. Intreaga industrie de calatorii este debusolata. O liniste apasatoare se asterne peste intreg mapamondul. Este o liniste care da fiori reci antreprenorilor din turism.
O adevarata avalansa, care se transforma treptat in uragan, este declansata de cererile masive de anulare a calatoriilor. Rambursarile sumelor achitate in avans trebuie restituite catre clienti. Nori negri se abat asupra turismului din Romania.
Balbaieli si falimentul unei industrii frumoase
Mai MARII Comisiei Europene sunt luati pe nepregatite. Balbele se tin lant. Se dau sfaturi dar nu reguli de urmat in stoparea declinului unei industrii frumoase, ce in unele tari detin o pondere de pan ala 40% din PIB. Toata lumea este cu ochii atintiti pe halatele albe ale unei organizatii, ce pana mai ieri nu stiam mare lucru: OMS. OMS, parca luat pe nepregatite., intr-un secol XXI al digitalizarii. Savantii din lumea medicala incurca patololgia noului coronavirus, in timp ce finantistii lumii se inchid in birourile ovale pregatind o noua ordine mondiala, probabil alta decat cea, care a fost pregatita in laboratoarele ultrasecrete ale marilor puteri.
Fiecare a urmat calea de a se descurca pe cont propriu, sau mai precis, dupa cum il taie capul.
Antreprenorii din turism sunt bombardati cu amenintari din partea clientilor, care-si cer banii inapoi pentru serviciile neefectuate. Pe buna dreptate, insa sumele incasate sunt virate pe un asa zis "lant trofic": avansuri catre furnizorii de servicii (hoteluri, avioane), salarii, utilitati, impozite bugetul statului. A forta restituirea avansurilor de catre clienti, inseamna de fapt a baga firma in faliment, firma care, oricum, ca cea mai mare parte parte a unei economii, trece printr-o perioada extrem de grea.
Suntem in stare de razboi. Nu intr-un razboi conventional, ci intr-un razboi biologic, in care inamicul poate sa apara de oriunde. Multi dintre romani au inteles situatia grea prin care trec antreprenorii acestei industrii si au ales sa amane vacantele, nu sa le anuleze.
Se propune o solutie de mijloc. Emiterea voucherelor valorice catre clienti exact cu sumele depuse in agentiile turistice. Voucherele pot fi folosite pentru viitoarele rezervari. Faptul ca solutia a fost una foarte inteleapta o constituie faptul ca , deja aceste vouchere au inceput sa fie folosite ca avansuri pentru rezervarea vacantelor 2021.
Turism in Antalya in vreme de pandemie
Cu masuri draconice pentru respectarea masurilor de prevenire a infectarilor cu SARS-CoV-2, turcii redeschid timid granitele pentru turismul din Antalya. Fara teste COVID, turistii si-au facut curaj rezervandu- si vacantele la hotelurile de pe coasta.
Au riscat, au castigat
Cine a riscat si cine a castigat din acest joc?
Turismul din Antalya, pe de o parte, acoperindu-si o parte din pierderi, dar si turistii romani care au ales sa-si reprogrameze vacantele din lunile iunie si iulie pentru lunile august si septembrie 2020.
Nu am citit niciun buletin de stiri referitor la imbolnavirea vreunui turist roman intors acasa din vacanta petrecuta in Antalya.
Viitorul apropiat pentru turism, se parea ca este unul optimist, odata cu campania de vaccinare antiCovid.
Presimt ca Antalya va fi din nou in topul preferintelor turistilor romani pentru 2021.