In primavara asta am mai bifat o actiune organizata de ANAT impreuna cu FPTR, gazda de onoare-ROMEXPO. Asadar, Targul de Turism al Romaniei s-a desfasurat in perioada 13-16 martie 2014 sub soarele generos al unui inceput de sezon estival, cand afara termometrele inregistrau in jur de 18 grade Celsius.
In pavilioanele Romexpo, standuri care mai de care , unele megalomane, fata de care pana si Ceausescu daca le-ar fi vazut s-ar fi facut rosu la fata, altele mai modeste, insa cochete si de bun gust care au reusit sa transmita un mesaj simplu pentru viitorul sezon estival: " Stimati turisti in acest an se poarta sejururile dupa bugetul fiecaruia". Vorba lui Nenea Iancu: "Famelie mare, renumeratie mica, dupa buget Coane Fanica". Cu plus sau cu minus as completa eu.
In cazul de fata , memorabilul dialog purtat intre Tipatescu si Pristanda este de actualitate: "curat misel/murdar/curat murdar".
Banere cu imagini exotice, circuite, spoturi publicitare care te imbie la reduceri substantiale, litoral, vacante ieftine, toate adunate intr-un targ de turism care incearca acum la inceput de sezon estival sa ia pulsul pietii.
Pai daca bani nu sunt, Coane Fanica, de unde vacante exotice? Ca doar stii si matale, impozitele s-au marit si ele, taxele pentru copii s-au ingreunat si ele , si cate si mai cate. Uite cat s-a facut si kilu' de benzina! Si cat s-o mai face ?!
Incepem calatoria noastra printre standurile agentiilor de turism care ne promit vacanta de vis la cel mai mic pret posibil. Supralicitez si ma bag in vorba cu cativa consumatori de vacante. Toata lumea cu care stau de vorba, dar absolut toata lumea cauta vacantele de chilipir, ca doar de asta au venit la targ, nu?! Un discount acolo de cativa euro nu strica, nu? Pai cat sa fie de mare? Pai, zice o doamna, "jumatate din pretul unei vacante, asa cum am auzit azi dimineata la radio, ca de aia am si venit la targ. Cum am auzit stirea, mi-am dat jos sortul de bucatarie, am luat banii, uite ii am aicia in poseta si i-am zis lui barbatame`o: bai sa mai mesteci si tu in mancarea aia din tigaie sa nu se prinda, ca io ma duc la targ sa prind un bilet ifetin la bai , anu' asta, ca , stii ca anu' trecut nu l-am prins. Auzi?" Din acest punct de vedere se pare ca unele agentii de turism au bifat pozitiv la capitolul imagine, demarand un nou capitol in politica de marketing, in special la adaptarea ofertei in functie de masa de creduli careia i se adreseaza.
O alta familie, recunoaste ca vanatul promotiilor de oferte la targulile de turism sau mai bine zis la" targuielile de turism " a devenit un adevarat sport national. Promotiile din cadrul targulilor de turism le asigura petrecerea a doua vacante in loc de una. Bine, ii intreb eu, dar calitatea? Calitatea vacantelor nu va intereseaza?" Nu, nicidecum, la varsta noastra..."
Bravos natie! Un pas mic pentru familie, un pas mare pentru viitor. Am plecat de la vacantele la cort si am ajuns la vacantele in vilele cu chicineta. E bine si acolo, avem o plita electrica pe care sa ne pregatim niste oua ochiuri la tigaie, un frigider in care sa ne pastram iaurtul si gata, am mai bifat o vacanta si in vara asta.
Agentiile de turism se lauda cu incasari record!
Un sot, inca indragostit de sotia sa dupa 10 ani de casnicie, vrea sa-i faca o surpriza si cumpara o vacanta in Corfu cu autocarul la doar 200 de euro! Chilipir! "O se bucure, imi spune, cu zambetul pe fata". Eu cred ca la banii astia o sa-ti dea cu tigaia in cap, ii spun eu prieteneste.
Intr-un colt, coada mare, pret de-o juma de ora, daca nu mai bine. Ma asez si eu, in speranta ca voi primi o vacanta gratis pentru la vara. "Ce se da aici", o intreb pe o doamna respectabila, care tinea in mana stanga o galeata de plastic. " Dau grecii inghetata ". Pai , si galeata? 'Nu trebuie sa iau si pentru acasa, imi raspunde sec respectabila doamna.
Am intalnit si asa zisii turisti punctuali, la Targul de Turism: Sovata- 5 zile, Litoralul romanesc, extrasezon cu preturi incepand de la 198 lei per persoana, fara masa, ca doar terase se gasesc acum peste tot, sau 3 nopti intr-un weekend la o pensiune familiala la Bran.
Deci, am inceput sa vorbim in termeni de specialitate, despre o noua targetare in turismul romanesc.
Acum, la incheierea targului, stau si ma intreb: care sunt noile tendinte in turismul romanesc, care vor fi destinatiile preferate in acest an? Continuam cu targuielile de turism? Greu de raspuns. Poate, raspunsul il vom afla in toamna, atunci cand vom trage linie peste vara 2014 si vom spera la un sezon de iarna mult mai generos decat cel de vara.
In speranta ca anul 2014 declarat unul electoral, unul al pomenilor electorale , ma incapatanez si mai vizitez cateva standuri, in speranta ca voi gasi, totusi o vacanta la o suta de euro. Atat imi permit in acest an. De diferenta vreau sa-mi cumpar un televizor nou sa urmaresc campania electorala pentru presidentie. Doamne, ce show-uri ! Zau cau merita un televizor nou in locul unei vacante ! Ce ziceti? Seara stam in sufragerie, in fata televizorului, rontaim ceva seminte, bem o bere la PET si dezbatem cu vecinul cele mai aprige intamplari hazlii din politica romaneasca.